Veel, misschien wel te veel, organisaties doen hun best een plat karakter te zijn. Terwijl tegenstellingen je juist interessant maken. Dus is jouw organisatie een Tikkie of juist een Bunq? Doe de karaktercheck en weet of mensen je willen volgen!
Deze zomer luisterde ik met de kinderen naar Hamlet. Ze werden meteen gegrepen werden door het verhaal over een Deense Prins in de 16e eeuw. Van een schrijver die 400 jaar geleden leefde. Hoe doet Shakespeare dat?
Het verhaal van Hamlet is ook niet per se een leuk verhaal – en duidelijk zonder happy end – en toch blijft het generatie na generatie boeien. Hamlets vader wordt vermoord door zijn oom en hij vraagt zich af of hij nu zijn oom moet vermoorden! Lastig, ook al omdat deze oom net zijn stiefvader is geworden. Hij ergert zich dan ook weer dat hij geen actie onderneemt. Bladzij na bladzij volgen wij deze interne worsteling.
De sleutel zit precies in die worsteling. Die tegenstellingen die ons intrigeren en meeslepen. Het zijn geen Spongebobs of brandweerman Sams. Nee, het zijn complexe, veelzijdige karakters vol tegenstrijdigheden en grijstinten. Daardoor word je het verhaal in getrokken en wil je weten hoe het verder gaat. En daar kunnen we als organisaties wat van leren. Want hoe bouw je een merk dat mensen willen volgen? Waarvan ze willen weten hoe het verder gaat?
Elk verhaal heeft round characters en flat characters. Een plat karakter is nuttig, maar simpel. Een rond karakter zit vol tegenstellingen en ontwikkelt zich tijdens het verhaal. Als lezer leef je mee en spiegel je je aan de keuzes die het personage maakt. Zo werkt dat ook voor organisaties. We moeten ook voor hen naar een rijker, veelkleuriger karakter om voortdurend interessant te blijven voor bestaande en nieuwe groepen.
Het platte karakter vervult een specifieke rol. De schurken in James Bond-films bijvoorbeeld. Ze hebben een witte kat of een zwembad met Piranha’s, willen de wereld domineren en je weet al van te voren dat ze dat net niet gaat lukken.
De meeste platte organisatie-merken kennen we natuurlijk niet. Want die volgen we niet. De plattere merken die we kennen, zijn vaak de merken rond producten of diensten. Tikkie bijvoorbeeld. Een plat merk is:
Organisatiemerken hebben meer diepgang nodig. Ze hebben meer verschillende doelgroepen, in hun maatschappelijke rol en als werkgever bijvoorbeeld. Bunq is een geweldig voorbeeld van een merk met een intrigerend rond karakter. Hoe scoort jouw organisatie?
Dus wil je dat meer mensen je gaan volgen, dan moet je eerst naar binnen en niet bang zijn eerlijk te zijn. Niet dat je erover denkt je oom te vermoorden, wel over de dilemma’s die ons werk dagelijks met zich mee brengt.
Of zoals in Hamlet:
‘Wees eerlijk tegenover jezelf dan kun je tegen niemand oneerlijk zijn, dat staat als een paal boven water!’
(act I, scene 3, als je het op wilt zoeken).
Dat zorgt voor erkenning van iedereen in je organisatie en herkenning door de volgers buiten je organisatie. Zo willen mensen je gaan volgen en houd je ze nieuwsgierig naar hoe het verder gaat. Je veelzijdigheid in de loop van je verhaal zorgt ervoor dat:
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Site
Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.